Elektrische fiets en ombouw

Een goede elektrische fiets is in aanschaf prijzig.

Je mag dan verwachten dat gezien de hoge aanschafwaarde, kwaliteit op een hoog niveau staat en dat je een kwalitatief goede fiets aanschaft. Helaas schort het daar meestal aan. Een E-Bike van bijvoorbeeld 2700 euro die na 3 tot 5 jaar economisch is afgeschreven maakt er uiteindelijk een vele male hogere kilometerprijs word betaald dan dat de fabrikant voorhoud. Een kilometerprijs die hoger uitkomt dan bijvoorbeeld van een Suzuki Alto.
E-Bike testen zijn gebaseerd op nieuwe fietsen met mooie testcijfers. Helaas bestaat er tot op vandaag geen occasion test zoals bijvoorbeeld bij motoren en autos wel het geval is, het zogenaamd klokje rond test.

Als voorbeeld de Sparta en Batavus Eon, herkenbaar aan de banaan vorm framebuis waar de accu in is gemonteerd. Ook ander merken zoals Koga Miyata hebben dit systeem gebruikt.  Op een uitzondering na heeft iedere geleverde fiets problemen ondervonden, met name als de fiets in slechtere weersomstandigheden wordt gebruikt, maar tevens de dure accu en aanverwanten componenten zoals motor en controller.
Een andere onvriendelijke policy van de deze fabrikanten is dat bij iedere onderhoud aan het systeem de zogenaamde vakman aan te pas moet komen. De fiets geeft een foutcode indien je bij het ontkoppelen van het achterwiel voor het vervangen van een band de bedrading moet ontkoppelen.De vakman heeft een laptop met software om het systeem te resetten en rekent dan een fors bedrag daarvoor. Het is een vorm van gijzeling waar bij aanschaf de klant niet over word geïnformeerd. Gelukkig is dit niet bij alle E-Bikes het geval.

Een oplossing kan zijn om een goede bestaande fiets om te bouwen tot een met elektrische ondersteuning. Bovendien is het ook leuk om te doen.
Reken op een ombouwtijd van gemiddeld 4 uur indien je voor de eerste keer aan de slag gaat. De totale kosten bedraagt rond de 800,00 euro, afhankelijk van de gekozen accu.
Er zijn drie posities van de motor te kiezen, motor in voor of achterwiel of een middenmotor.

Vanwege een goede gewicht verdeling is een middenmotor de beste optie. Met name sportieve fietsen hebben profijt van een middenmotor. Voor normale gebruikersfietsen adviseer ik de voornaaf motor omdat bij het even optillen van de fiets aan de achterzijde voor bijvoorbeeld manoeuvreren de zware motor niet hoeft te worden opgetild. Vaak is de zware accu ook achter gemonteerd onder de bagagedrager waardoor bij manoeuvreren en even optillen om de schuur in te krijgen spierkracht nodig is.

De accu is belangrijk, kies niet voor een standaard 8 of 10 AH capaciteit maar minimaal 13 AH. Het kost in verhouding iets meer, maar je zal er veel meer plezier aan beleven door de extra kracht en uithoudingsvermogen. Een tip is om extra aandacht aan de bedrading te geven. De afwerking is cruciaal en het goed inspuiten van vochtverdrijver bij de connecties/stekkers zal veel ellende voorkomen.

Als voorbeeld deze niet geheel standaard Giant MTB met 26″ velgen. Een goede basis door zijn zeer licht van gewicht aluminium frame. Ideaal als basis te gebruiken. Als eerste het achterwiel er uit. Het achterwiel is voorzien van een 500 watt motor in dit geval, tevens voorzien van een nieuwe tandwielenslet. 500 watt is niet toegestaan op de openbare weg, 250 watt is wettelijk toegestaan. De voorste derailleur kan er af, deze is niet meer nodig. Bovendien heb je dan meer plaats op het stuur voor het display en bedieningsknoppen van het LCD display.

Bedrading en controller heb ik in een framehoesje geplaatst, de accu houder kan op de bestaande montagepunten van de bidonhouder. Trapsensor plaatsen, waarvoor je de juiste tool nodig hebt voor montage achter het lagerspanner van de crank as.

Trapsensor? Deze zorgt er voor dat er aandrijving is op het moment dat je gaat trappen. Dit is een wettelijk verplichting, net zoals de maximale topsnelheid van 25 km en een maximale motor vermogen van 250 watt. Dit is uiteraard enkel van toepassing indien je de fiets op de openbare weg gebruikt. Hand gas het zelfde verhaal, niet toegestaan op de openbare weg. Ander verhaal is wanneer je een speedbike voorzien van een kenteken zou bouwen.

De E-Bike heeft een 500 watt vermogen met 48 volt accu, waarmee er een snelheid van 50 km per uur word behaald.

Bekabeling wegwerken, de trekbandjes zijn een goede vriend.

 

Eindresultaat

Vragen of ben je op zoek naar passende oplossingen of onderdelen, vraag gerust.! look@ehwatch.nl