Smart Fortwo

Smart Fortwo

Waarom zo een kleine vlo op wielen?

Het ontwerp en de gedachte er achter moet je aanspreken.
Tevens als verfant motorrijder bied deze cabrio mij toch het gevoel van het buiten rijden.

Ikzelf vind het een leuk ogend autootje. Niet praktisch maar wel een autootje met een hoge funfactor.
Bovendien een van de veiligst geconstrueerde kleine auto, tot op vandaag de dag.
Het plezier bestaat uit het kleine formaat, dus bijna overal inparkeren. Van binnen heb je het idee in een grotere auto te zijn, tot dat je achterom kijkt.
Hierbij de bijzondere en uit testen veilig gebleken constructie van Mercedes/Swatch

Het rijgemak!
De automaat doet zijn werk, trekt voldoende snel op, de zit positie is prima.
De Cabrio is een beleving op zich. Het rijd spartaans maar je rijd iets bijzonders. Het is genieten met de cabrio, toeren binnendoor, lekker onthaasten en genieten maar. Op de snelweg kan de Smart ook prima mee.
Je moet je er op instellen dat dit eerste model, de 450 een ouder autootje is met zijn eigen eigenaardigheden. Het model is vanaf 1998 al in productie.

Probleem auto?
Zonder voorbereiding en huiswerk gedaan te hebben zeg ik ja! Of je moet veel geluk hebben.
Ik spreek over model 450, dat is gemaakt van 1998 tm 2007 met 0.6 en 0.7 cc motortje.

Origineel gaat het blokje 80 dkm mee, dan beginnen de problemen met olie verbruik en erger.
Ben je op zoek naar en leuke Smart van die leeftijd, dan stuit je eerst op aangeboden exemplaren die defect zijn. Dat is natuurlijk al een slecht voor gevoel wat terecht is.
Skip alle aanbiedingen van Smartjes waarbij het blok niet is vervangen of niet volledig is gereviseerd. Gereviseerd betekend bij sommige mensen een paar nieuwe bougies.

Het blokje moet AANTOONBAAR gereviseerd zijn, dus niet enkel de kop, maar tevens krukaslagers, oliepomp, Zuiger/veren etc. etc.
Hiermee voorkom je al een berg aan problemen. Op het moment van het plaatsen van een blok zijn vaak probleemzaken en slijtage delen ook meegenomen.
Mits er een serieus professional er mee bezig is geweest. Denk dan aan bijvoorbeeld koppeling, turbo etc.
Deze laatste uitvoering is door mij aangeschaft met een defecte motor. Het is een passion, cabrio, wat voor mij het rendabel maakt om er in te investeren.
Dat betekend een goed gereviseerd blokje te laten plaatsen. Dit heb ik laten doen bij de firma BAS in Lunteren.
BAS is niet het bedrijf om en koopje te halen, maar belangrijker is dat het goed gebeurd door vakmensen met  een zeer ruime en specialistische ervaring wat nu eenmaal nodig is om dit aparte autootje te kunnen aanpakken.
Daarbij zijn vele zaken aangepakt, zoals airco, koppeling etc.
Daarmee maakt het dat de Smart een hoge mate van betrouwbaarheid haalt, waarmee het een leuke manier van vervoer blijft en niet een en al dure ellende.

Gereviseerd blok door de Smart specialist uitgevoerd.

Modellen eerder in mijn bezit.

Deze rode gekocht bij een autobedrijf. Helaas niet eerder ingelezen over slechte motoren etc.
Dus een miskoop geworden. Slechte motor, waterlekkages etc. etc.

Wijzer geworden door ervaring met de rode, is deze mooie Passion in het bezit gekomen. Van een liefhebber geweest die koste nog moeite had bespaard. Gereviseerd blok en alle extra’s. Tevens is dit een vol automaat met panoramadak en airco.

Ook deze is een import uit Duitsland, vandaar het nieuwere kenteken, net zoals mijn huidige cabrio.
Hella’s de kinderen werden groot en er moest een Renault Kangoo komen om de vouwwagen te trekken.

 

 

 

 

Cabrio, uiteraard ook met een gereviseerde motor en alle opties.
Verkocht omdat er even geen plaats voor was. Natuurlijk later veel spijt van gehad dat ik deze beauty had verkocht.

2018 Fortwo model 451

Wat ouder geworden en dan hecht je meer waarde aan comfort. Dus in augustus 2018 een nieuwer model gekocht. Model 451 uit 2010.

Weer een Fortwo maar moderner. Het motorblok is nu veel betrouwbaarder en komt van Mitsubishi.
Van 600 cc naar 1000 cc voel je wel. De auto voelt nu meer aan als, auto dus minder spartaans, meer comfort. Zelfs de passagiersstoel is nu met de rug verstelbaar.
Deze uitvoering is de basic, dus met raamslingers, geen panoramadak helaas, geen verwarmde stoelen.
Maar wel voorzien van lichtmetalen velgen, airco, ( gelukkig, want de zomer van 2018 was bloed heet ). tevens een dashboardkastje, en een vol automaat iplv een half versie.


Dit is een MHD uitvoering. Dat betekend niet dat het een diesel is maar een start / stop voorziening. De motor schakelt uit bij het stoppen, bij het gas geven start de motor weer. Vandaar dat deze uitvoering een A label heeft voor het milieu. De Fortwo word gestart met de dynamo. Let bij aanschaf er op dat er een modificatie is geweest met de ophangbout van de dynamo. De eerste exemplaren hebben hier problemen mee gehad. Kijk maar eens op het Smartforum voor meer info.

 

Deze auto is aangeschaft wederom bij de Smart specialist in Lunteren netjes afgeleverd met een grote beurt en alles wat nodig is om de Smart betrouwbaar de weg op te krijgen voor een lange tijd.

Zoals te zien is de Tridion gedeelte voorzien van plastic wrap om de auto meer een geheel te maken. Origineel is dat gedeelte zwart.

 

 

Work in progress. Nieuwe koppakking en beurt en alles wat nodig is voor een degelijke aflevering. Het blokje word volledig gedemonteerd.

Wat nog meer:
Er komen nog chromen armaturen op de achterklep en achterlichten. De Radio word vervangen voor een DIN2 dus met een groot scherm.
De velgen worden nog vervangen door een versie met grote spaken. De huidige zijn niet mijn smaak. Ik vind de kleine spaken te smal overkomen, bovendien zijn de velgen ook te smal. Fotos volgen nog.